دستیابی به اهداف استراتژیک کسبوکارها با «نقشهراه محصول»
نقشه راه محصول یکی از برنامههای بلندمدت توسعه محصول است که اطلاعات لازم را در اختیار تمامی ذینفعان آن محصول قرار میدهد تا به آنچه که نیاز دارند در جهت هماهنگی برنامههای توسعه دسترسی داشته باشند. نقشه راههای محصول در صورتی که به درستی ساخته شوند میتواند به شدت برای موفقیت یک کسب و کار حیاتی باشند و چند دلیل نیز برای اثبات این امر وجود دارند:
- نقشه راه محصول توان پیشبینی را برای روند توسعه محصول فراهم میکند و به تمامی ذینفعان یک محصول اجازه میدهد تا برنامهریزی کنند، منابع لازم را تخصیص دهند و فعالیتهای آتی را هماهنگ کنند.
- نقشهراه محصول تیم رهبری یک کسبوکار را وادار میسازد تا اهداف خود و استراتژیهای مهم را به طور مفصل تشریح کند.
- نقشهراه محصول تلاشها برای توسعه محصول را با استراتژیهای حقوقی شرکت، کسبوکار و وظایف آن در یک راستا قرار میدهد.
- نقشه راه محصول به همکاری ذینفعان کلیدی، ایجاد وحدت میان وظایف مختلف و اطمینان از همکاری موثر تمامی افراد کمک میکند.
طیف گستردهای از ذینفعان داخلی و خارجی محصول میتوانند تحت تاثیرات مثبت یک نقشهراه محصول قرار بگیرند. برخی از این ذینفعان شامل این موارد هستند:
- مشتریان، به ویژه برای مدلهای (کسبوکار به کسبوکار «B۲B»)، آنها اغلب تمایل دارند تا نقشهراه محصول را مشاهده کنند تا بتوانند با کمک آن خرید کنند یا تصمیمات اجرایی اتخاذ کنند.
- تیمهای مشتری مداری در ساخل سازمان نظیر بخش فروش، بازاریابی یا پشتیبانی. آنها ممکن است از نقشهراه محصول در جهت ایجاد موارد موردنیاز نظیر مستندسازی یا تعلیم استفاده کنند.
- سرمایهگذاران، هیئتمدیره و یا حامیان نیز میتوانند از یک نقشهراه محصول استفاده کنند تا درآمدها و هزینههای آتی را تخمین بزنند و تصمیم بگیرند که چه منابعی را باید تخصیص دهند.
- تیمهای توسعه محصول، نظیر معماران، مهنداسن، طراحان که میتوانند از شفافیت ایجاد شده توسط نقشهراه محصول برای ایجاد پیشنهادات با کیفیت بالاتر استفاده کنند.
- تیم منابع انسانی که نیاز دارند تا فعالیتهای مربوط به جذب نیرو را برنامه ریزی کنند یا تغییر دهند.
- تیم حقوقی که باید بر روند امضا و حصول قراردادها نظارت کنند.
الگوی اصلی نقشهراه
-قالب یا زیبایی سند از هدف اصلی که در نقشهراه محصول تعیین میشود، اهمیت کمتری دارد که این هدف همان ایجاد حمایت و همراستا ساختن ذینفعان است.
-سازمانهای مختلف دارای تنوعی از روندهای توسعه هستند که شامل چرخه فروش و روندهای تصمیمگیری میشوند و بنابراین یک الگوی واحد نمیتواند برای هر سازمانی به بهتری شکل نتیجه دهد.
با در نظر داشتن این نکات، شما میتواند عبارت «Product Roadmap» را در موتورهای جستجوگر وارد کنید تا به تعداد زیادی از الگوهای نقشهراه محصول دسترسی پیدا کنید. در اغلب این الگوها از طراحیهای گرافیکی استفاده شده است که به سادگی میتوانند در نرمافزارهایی مثل پاورپوینت جای بگیرند. در این اسناد میتوان مراحل و زمانها را در شبکه پاورپینت برنامهریزی کرد. هر مرحله یک دستهبندی معنادار یا ویژگیهای کاربردی جدید است که تاثیر چشمگیری در کسبوکار دارند.
به طور کلی باید گفت که نقشهراه محصول یک سند با طراحی ساده است که درک آن برای تمامی افراد یک سازمان ساده است. کار دشوار اما ایجاد یک نقشهراه محصول با مراحل درست با زمان تعیین شده درست است به نحوی که استراتژی محصول را اجرایی کند و ذینفعان را حول محور خود همراه و هماهنگ کند.
بکلاگ محصول در برابر نقشهراه
در یک تیم توسعه محصول چابک، بخشهای با اعنوان بکلاگ محصول، لیستی اولویتبندی شده از مهمترین اشکالات، وظایف مربوط به توسعه محصول، یا گزارشهای کاربران وجود دارد. نباید بکلاگ را با نقشهراه محصول اشتباه گرفت. نقشهراه به نوعی طراحی شده است تا اطلاعات لازم را به ذینفعان در جهت هماهنگسازی تلاشهای خود بدهد.
ذینفعان، شامل مشتریان، بازاریابی، افراد امور مالی به طور معمول به مراحلی که مشتریان جدید یا درآمد را جذب میکنند، علاقمند هستند و همچنین تمایل دارند تا زمان اجرای این مراحل را نیز بدانند.
اگرچه، بکلاگ هیچیک از این اطلاعات را فراهم نمیکند. ارتباط نزدیکی بین بکلاگ و نقشهراه وجود دارد که در آن هر یک از مراحل تعیین شده در این نقشهراه خود شامل مجموعهای عظیم از وظایف و بکلاگها میشود، نه بالعکس. در واقع بکلاگ توسط نقشهراه محصول تعیین میشود. این بکلاگ خود یکی از ابزارهایی است که اطمینان حاصل کنید تا تیم توسعه محصول در راستای نیازهای مربوط به اهداف تعیین شده برای شرکت حرکت کنند.
در رابطه با زمانبندی این مراحل، آنها معمولا تخمینهای از بالا به پایین هستند که توسط تیم توسعه محصول اجرا میشوند. تا زمانی که آنها تخمینهای نزدیکی باشند؛ در جهت خدمت به هدف نقشه راه محصو خواهند بود تا به هماهنگی بین ذینفعان مختلف یک محصول منجر شوند.
محصولات اولیه
زمانی که یک کسبوکا در مراحل اولیه تولید محصول، کشف بازارها و مشتریان جدید است، منطقی نیست که در مورد اینکه چه محصولی را در آینده دور تولید خواهید کرد، برنامهریزی کنید. در تمامی مراحل محصول اولیه، تیم ایدههایی در مورد نیاز برآورده نشدن مشتریان دارد و یک راهکار احتمالی برای ان که بتواند ارزش کسب و کاری را ایجاد کند، ارائه میدهد.
در این مورد، هدف توسعه محصول آن است تا در مورد بازار بیاموزد و به فرضیهای که قرار است یعدها بهعنوان اساس استراتژی محصول استفاده شود، اعتبار ببخشد. زمانی که محصول شما به تناسب بازار و محصول رسید و قادر بودید تا یک استراتژی محصول را برپایه دانش قابل اطمینان از بازار تشریح کنید، در چنین زمانی است که به نقشهراه محصول نیاز پیدا میکنید
کارشناسی رسمی دادگستری، ارزشگذاری شرکت، ارزشگذاری سهام و اوراق بهادار، ارزشگذاری برند
دیدگاه خود را بنویسید