گزارش «دیجی‌کالا و کتاب، نیم‌سال اول ۱۴۰۰»

DK-Book-Report-1400.pdf


این گزارش که در شش فصل گردآوری شده است، خرید و فروش آنلاین کتاب در دیجی‌کالا را از ابتدای سال ۱۳۹۹ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بررسی کرده است. همچنین به طور دقیق‌تر به بازار کتاب ایران و جهان، مسیر و تاریخچه دیجی‌کالا در بازار کتاب، مسؤولیت اجتماعی و فرهنگی دیجی‌کالا در حوزه کتاب و رفتار و عادت‌های کاربران در خرید کتاب می‌پردازد.

گزارش دیجی‌کالا و کتاب بر آن است که به پرسش‌های زیر پاسخ دهد؛

  • نقش دیجی‌کالا در تأمین کتاب برای مردم ایران چیست؟
  • دیجی‌کالا در حوزه فروش کتاب چه عملکردی داشته است؟
  • ایرانیانی که تجربه خرید کتاب از دیجی‌کالا دارند، چه ویژگی‌ها و عادت‌هایی دارند؟

این گزارش هم مانند سایر گزارش‌های گروه دیجی‌کالا در راستای داستان پردازی با داده‌ها (storytelling with data) تهیه شده است. گزیده‌ای از آمار فروش آنلاین کتاب بر بستر دیجی‌کالا که در این گزارش آمده است.

  • فعالیت بیش از ۱۵۰۰ کسب‌وکار حوزه کتاب در دیجی‌کالا تا نیم‌سال اول ۱۴۰۰
  • بیش از ۱ میلیون کاربر خریدار کتاب در دیجی‌کالا
  • فروش بیش از ۴ میلیون کتاب در سال ۱۳۹۹
  • خرید حدود ۲۰ هزار جلد کتاب تنها توسط یک مشتری در سال ۱۳۹۹
  • خرید بیش از ۸۰۰ جلد کتاب تنها در یک سفارش
  • رکورد فروش ۵۰۰ هزار کتاب تنها در یک روز
  • ثبت بیشترین نظر برای کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول

گزارش کتاب دیجی‌کالا می‌تواند راهنمای پربار و سودمندی برای دیگر بازیگران بازار، فعالان حوزه کتاب، تحلیلگران اجتماعی ، سیاستگذاران فرهنگی و دیگر بازیگران عرصه تجارت الکترونیک ایران باشد.