ایجاد فضای مثبت در محیط کار برای خلق یک استارتاپ موفق

     مطالعات Forbes نشان می­دهد ایجاد فضای مثبت در محیط کار تأثیر بسزایی در عملکرد کارمندان دارد. کارکنانی که رضایت شغلی بیشتری نسبت به همکاران خود دارند از انرژی بیشتری برخوردار هستند و عملکرد بهتری دارند. درک این مسئله دشوار نیست زیرا کارکنانی که رضایت شغلی بیشتری دارند بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارند. ایجاد فضای مثبت در محیط کار برای ایجاد یک استارتاپ موفق بسیار مهم است. به همین دلیل پنج روش برای ایجاد فضای مثبت در محیط کار ارائه شده است.

1- بیش‌ازحد ارتباط برقرار کنید

 به اشتراک گذاشتن اطلاعات عملکرد و خط‌مشی اهداف سازمان باعث افزایش رضایت شغلی افراد می‌شود. بر اساس تحقیقات Forbes بیش از 50 درصد کارمندان بر این باور هستند که به اشتراک‌گذاری اطلاعات تأثیر مثبتی در همکاری و مشارکت آن­ها دارد. در اغلب موارد مدیران استارتاپ با این موضوع مخالف هستند اما در حقیقت این امر باعث افزایش اعتماد کارمندان می‌شود. وقتی افراد یک مجموعه درک درستی از اهداف سازمان داشته باشند تلاش بیشتری برای مشارکت و همکاری انجام می‌دهند.

2- رفع موانع دپارتمان

اغلب استارتاپ ­ها سعی می­کنند با ایجاد بخش­های مستقل مانند بازاریابی، فروش، پشتیبانی و توسعه تجارت، از مشاغل بزرگ تقلید کنند. علی‌رغم اینکه این کارکردها بسیار مهم هستند، اما جداسازی این بخش‌ها در روزهای ابتدایی شروع استارتاپ از نقطه ضعف‌های مهم کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌رود. متمایز کردن بخش­ها مانع بهره‌وری وکارایی کلی هر استارتاپ است. برای ساخت یک محصول یا خدمات عالی، به همه افراد تیم نیاز دارید تا اهداف، تاکتیک‌ها و معیارهای یکدیگر را برای موفقیت درک کنند. ایجاد یک کسب و کار، نوعی سرمایه‌گذاری مشترک است و وقتی همه در همان مسیر قایقرانی می‌کنند، بسیار آسان‌تر است.

3- کمک مؤثر و مداوم به اعضای تیم برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای

علی‌رغم اینکه عده‌ای از کارمندان هرگز درخواست ارتقایی شغل نمی‌دهند ولی بسیاری از افراد به شغل خود صرفاً به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه نمی‌کنند و اهداف شخصی و حرفه‌ای دارند. مدیران همواره باید جلساتی ترتیب دهند که افراد بتوانند در آن درباره اهداف خود به بحث و گفت و گو بپردازند. مدیران همواره باید کارمندان را به سمت اهداف شخصی و حرفه‌ای افراد سوق دهند.

4- ایجاد روابط واقعی

مدیران موفق اهمیت زیادی را برای کارمندان قائل هستند. اغلب بنیان‌گذاران استارتاپ زمان کافی برای توسعه روابط عمیق با کارکنان اختصاص نمی­دهد، اما درک این موضوع بسیار مهم است. بنیان­گذران موفق استارتاپ­ها در سراسر جهان قبل از استخدام افراد با آن­ها ملاقات می­کنند زیرا معتقدند همیشه ملاقات با افراد جدید باعث یادگیری می‌شود.

5- استقبال از انتقادات سازنده

ایجاد محیط شفاف برای برقراری ارتباط بین مدیران و کارکنان باعث به وجود آمدن قدرت برای صحبت کردن در بین کارکنان می­شود. تشویق و استقبال از انتقادات سازنده باعث می‌شود تا کارمندان نسبت به جایگاه خود در شرکت احساس خوبی داشته باشند زیرا می‌دانند که نظرات آن‌ها برای مدیران ارزشمند است.